Přeskočit na obsah

Správná technika brzdění v pěti krocích

Správná technika brzdění při jízdě na kole je klíčová jak pro hobby cyklisty, tak pro profesionály. Pojďme se společně podívat na pět důležitých tipů, které nám přispějí k efektivnějšímu brzdění a lepší kontrole nad bikem. Tyto rady vám také mohou pomoci zlepšit výkon během závodu a zároveň dojet do cíle bezpečně.

Jdeme na to!

shutterstock_2349250085

1/BRZDĚNÍ OBĚMI BRZDAMI NAJEDNOU

Pro co nejúčinnější brzdění je potřeba používat obě brzdy současně, což výrazně zkracuje brzdnou dráhu a umožňuje rychlou reakci na překážky. Někteří jezdci, jako Michal Filgas ze značek Superior a Rock Machine, preferují častější použití přední brzdy a obě aktivují jen v případě nutnosti okamžitého zastavení. Je důležité vědět, kdy je vhodné používat pouze přední brzdu.

2/PLYNULÉ BRZDĚNÍ

Při brzdění je důležité správné dávkování a plynulost. Silné stisknutí brzdových páček může způsobit blokaci kol a pád. Brzdná síla by měla být taková, abychom zabrzdili včas a neztratili kontrolu nad kolem. Různí výrobci nabízejí různě nastavené brzdové systémy, které lze upravit. Doporučuje se brzdnou sílu vyzkoušet v bezpečném prostředí a zjistit, kolik síly je potřeba k zablokování kol. To pomůže předejít nečekaným situacím, například při prudkém brzdění v terénu.

Snažte se vždy brzdit tak, ať se vám při brzdění nezablokuje ani jedno kolo. Brzda smykem nebo flokem, jak se hezky česky říká, není vůbec účinná, a navíc si brousíte plášť. 

3/SPRÁVNÉ ROZLOŽENÍ HMOTNOSTI

Jedna z nejdůležitějších věcí, které během brzdění musíme dělat dobře, je rozložení hmotnosti těla na kole. Při brzdění musí být totiž obě kola rovnoměrně zatížená, aby brzdila. Nezatížené kolo nebrzdí.

Praktická zkouška

Abyste zjistili, do jaké míry má vliv rozložení váhy na účinnost brzdění, zkuste se někde na rovině rozjet a přenést svou váhu za sedlo, co nejvíce nad zadní kolo, a zabrzdit oběma brzdami zároveň. Poté to zkuste znovu, aniž byste při brzdění s těžištěm jakkoliv pracovali, pak budete mít celou svou váhu úplně vepředu. Nakonec, zkuste během brzdění držet celou svou váhu na pedálech a přitom mít relativně uvolněné ruce. V tu chvíli optimálně rozkládáte svou váhu. Nejefektivnější brzdění s co nejkratší brzdnou dráhou by mělo být právě při správném rozložení váhy, které je také samozřejmě nejbezpečnější a hlavně příjemnější.

4/BUĎTE STÁLE VE STŘEHU

„Kdo je připraven, není překvapen,“ platí u brzdění dvojnásob. Mějte vždy prst na brzdové páčce, ideálně na zadní, abyste mohli včas reagovat na změny trasy. Ať už jedete kdekoli, vždy může nastat potřeba rychle zabrzdit kvůli lidem, autům či ostatním cyklistům.

5/NEPODCEŇTE POVRCH

Asfalt, beton, štěrk, šotolina, kamení, kořeny, bláto, to jsou povrchy, se kterými se můžete během jízdy setkat. Je důležité nebrat to na lehkou váhu a přizpůsobit dávkování a brzdnou sílu brzd. Pamatujte, že brzdná dráha nebude stejně dlouhá například na asfaltu nebo na šotolině. Pamatujte: Ať jezdíte na biku, gravelu, silničním kole nebo jiném stroji, pravidla správného brzdění platí pro všechny.

 TIPY zde: https://www.koop.cz/bezpecnost-ma-zelenou/vsechny-clanky/serizeni-kola-pred-sezonou

 

Přejeme šťastnou a bezpečnou jízdu!

(autoři: Michal Filgas, vedoucí výroby vzorků a prototypů značek Superior a Rock Machine, Hana Topolovová FTVS UK)

©TERRA SPORT s.r.o. Valdštejnská 286/7
460 01 Liberec 2 - Nové Město 

Vytvořeno v Beneš & Michl